ציר הזמן

דף זה ירכז כמה אירועי מפתח בהתפתחות התחבורה הציבורית בישראל - הדף מיועד עבור חובבי ההיסטוריה שבינכם, תחילתו בריכוז נתונים מערכים שונים בויקיפדיה העברית (תמיד עם קישור לערך ממנו נשלף המידע) ובהמשך אגוון גם ממקורות אחרים.

מקרא:
רכבת ישראל וקודמותיה במערכת המסילות: אדום
אגד, קודמותיה, קואופרטיבים ותיקים שמוזגו לאגד וחברות בת (אגד תעבורה): ירוק
דן, קודמותיה, קואופרטיבים אחרים שמוזגו לדן וחברות בת (מטרודן, דן צפון, דרום): כחול
חברות נצרתיות היסטוריות וחברות בת שלהן: כתום
תעופה (שדות תעופה, חברות תעופה): תכלת
ים (נמלים וכו') - כחול צי

לפני 1880
1869 - סלילת הכביש הראשון בארץ בין יפו לירושלים

1880-1889
28.10.1888 - הענקת זיכיון למסילת יפו-ירושלים לזכיין יוסף נבון. הזיכיון ניתן ל-71 שנים.


1890-1899
הרכבת הראשונה נכנסת לירושלים, ספטמבר 1892
13.05.1890 - הענקת זיכיון למסילת חיפה-דמשק (רכבת העמק) על ידי השלטונות העותומאניים ליוסוף אליאס
26.09.1892 - חנוכת קו הרכבת בין יפו לירושלים - על ידי חברה צרפתית שרכשה את הזכיון מידי יוסף נבון (זמן הנסיעה ארך כארבע שעות, שיפור ניכר לעומת יום וחצי על גבי חמורים). באותו תאריך גם נחנכו תחנות הרכבת ביפו, ובירושלים הידועות כיום כמתחמי בילוי. וכן תחנות רכבת בלוד וברמלה, בהר טוב, בבר גיורא ובבתיר
13.12.1893 - הנחת אבן הפינה למסילת חיפה-דמשק (רכבת העמק) - הזכיינים האנגלים לא סיימו את מלאכתם ופשטו רגל, ניסיון נוסף של הזכיינים האנגלים לא צלח כי הזיכיון בוטל על ידי העותומאנים שרצו להשתמש בתוואי לשלוחת המסילה החיג'אזית.


1900-1909
חיפה מזרח (התמונה משנות העשרים)
01.05.1900 - הכרזה על הקמת הרכבת החיג'אזית מדמשק למכה ומדינה, בתוואי שלא עובר בארץ ישראל אך הפרויקט כלל גם את השלוחה לחיפה (רכבת העמק) ולכן יש לו השפעה מכרעת גם על רשת הרכבות בישראל.


16.07.1905 - הנחת אבן הפינה לתחנת חיפה מזרח, אשר תהפוך מאוחר יותר למוזיאון הרכבת
15.10.1905 - חנוכת מסילת רכבת העמק לכל אורכה מחיפה ועד דרעא וחנוכת קו נוסעים מחיפה לדמשק. שלוחה זו של הרכבת החיג'אזית נועדה בראש ובראשונה לסייע בהעברת חומרי בניה מנמל בשליטה עות'ומאנית לבניית הרכבת החיג'אזית.
01.09.1908 - חנוכת הרכבת החיג'אזית מדמשק לעמאן.
1909 - הקמת שירות הדילז'נסים בין יפו לפתח תקווה על ידי החלוץ אפריים הלפרין


1910-1919
"הקרון האוירון" ברכבת העמק
1913           - חנוכת הקטע הראשון של מסילת שומרון בין עפולה (רכבת העמק) לג'נין כחלק הראשון ממסילת גב ההר שעתידה היתה לחבר את רכבת העמק לירושלים. הקו המשיך לאזור שכם  (תחנת מסעודיה) ומשם לטול כרם ולתוואי המסילה המזרחית הקיים.
1913           - סלילת מסילת נשר-עכו
1914           - שביתת נהגי הדליז'נסים בין יפו לתל אביב עקב מחסור במעילי גשם, הסתיימה בעקבות התערבות מאיר דיזנגוף.
1915           - חנוכת תחנת הרכבת העות'מאנית בבאר שבע, התחנה פעלה באופן דליל עד 1927
1916           - שבירת "שיא המהירות" ברכבת העמק על ידי חיבור של מנוע מטוס לקרון והגעה למהירות של כ-100 קמ"ש. לרוב רכבת העמק נחשבה לאיטית במיוחד מאחר והיו לאורכה כ-20 תחנות.
1917           - חנוכת תחנת לוד במיקומה הנוכחי (ב-1892 נחנכה בלוד תחנה במיקום אחר כחלק מהקו לירושלים) התחנה שימשה כצומת מרכזי של רכבות וביחד עם שדה העופה מיצבה את לוד כמרכז התחבורתי של ארץ ישראל.
1917           - חנוכת תחנת "איסדוד" (אשדוד כיום) - התחנה פעלה עד 1948
1918           - הקמת מסילת באר שבע-רפיח, פעלה עד 1927 ונסגרה מחוסר הצדקה כלכלית


1920-1929
כרטיס נסיעה ב"המעביר מתוך נוסטלגיה און-ליין
01.10.1920 - הקמת חברת "מסילות ברזל פלשתינה" על ידי המנדט הבריטי.
01.11.1920 - פתיחת קו חיפה-קנטרה (עיר במזרח תעלת סואץ) על ידי חברת מסילות ברזל פלשתינה.
11.07.1921 - פתיחת תחנת בנימינה כתחנת עצירה (ללא רציף) בקו ביירות-קהיר
1922           - אפריים הלפרין רוכש ארבעה אוטובוסים מדגם פורד 1917 משאריות הצבא הבריטי, אלה כנראה ארבעת האוטובוסים הראשונים בבעלות יהודית.
1926           - הקמת קואופרטיב"יהודה" בראשון לציון
1927           - ייסוד חברת נצרת-חיפה שבהמשך תהפוך לחברת הנסיעות והתיירות על ידי משפחת עפיפי
1927           - האוניה הראשונה בבעלות יהודית בארץ ישראל, מובילה מלט עבור מפעל נשר, נקראה "גוזל"
08.01.1928 - איחוד הקואופרטיבים "המעביר ו"גלי אביב" לקואופרטיב אחד בשם "גלי המעביר"
1929           - הקמת קואופרטיב "הדרום" וכן קואופרטיב "אחדות" בירושלים (פורק לאחר זמן קצר)


1930-1939
מכונאי אגד (התמונה מ-1947)
1931           - ייסוד קואופרטיב "דרום יהודה" מאיחוד של קואפרטיב דרום וקואורטיב "יהודה"
22.06.1931 - הקמת קואופרטיב "המקשר" בירושלים
1931           - הקואופרטיבים איחוד, ברק ורגב מתאחדים ל"איחוד רגב"
1932           - חנוכת התחנה המרכזית הראשונה של ירושלים שפעלה עד סוף שנות ה-60
01.01.1933 - ייסוד קואופרטיב אגד ממיזוג של ארבעה קואופרטיבים קטנים (המהיר, הגה, קדימה והתאחדות הנהגים). את השם אגד הציע ביאליק.
31.10.1933 - פתיחה רשמית של נמל חיפה
1933           - הקמת "שירות אוטובוסים בת גלים קו 7" בחיפה
1934           - הקמת נמל התעופה חיפה כנמל התעופה הבינלאומי הראשון בישראל
1934           - הפעלת קו 70 לתל ליטווינסקי (תל השומר) על ידי משפחת ליטווינסקי
1934           -  פתיחת קו 4, אחד הקווים המשמעותיים בתל אביב, הופעל גם באוטובוס קומותיים מסוג ליילנד
1934           - הקמת "חברת ספנות ארץ ישראלית" ורישום אוניית הנוסעים הראשונה בארץ ישראל בשם "תל אביב. החברה פורקה כ-3 שנים לאחר שנוסדה. באותה שנה גם הוקמה חברת "הלויד הימי הארץ ישראלי" שהחזיקה שתי אוניות נוסעים ופעלה עד מלחמת העולם השניה.
15.02.1935 - הסכם שותפות בין קואפרטיב "בת גלים" לקואופרטיב "חבר" להפעלת שירות מבת גלים להדר
1935           - התמזגות קואופרטיבים "מטען", "המזרח", "הנץ", ו"הנר" - לקואופרטיב "דרום יהודה"
1936           - הצטרפות חברת "נגיב" לקואופרטיב "דרום יהודה"
1936           - ייסוד חברת "אוירון" שהיוותה את הבסיס הן לחברת ארקיע והן לחיל האויר
1936           - אוטובוס קומותיים ראשון בישראל של "המעביר". 
1937           - חנוכת נמל התעופה "לוד" (במקור נמל תעופה וילהלמה ולימים נמל התעופה בן-גוריון)
1937           - הצטרפות קואופרטיב "השרון המאוחד" וקואפורטיב "המרץ" לאגד
30.09.1937 - חנוכת "כביש החוף" (כביש 4 של ימינו) שקיצר את הדרך מת"א לחיפה בכ-60 ק"מ.
23.02.1938 - חנוכת נמל תל אביב
23.09.1938 - חנוכת נמל התעופה בתל אביב אשר ייקרא החל מ-1940 על שמו של דב הוז.
09.05.1939 - מיזוג שירות "הצפון" לתוך אגד (מחיפה לעפולה וטבריה)


1940-1949
1940           - מיזוג שירות "גליל אקספרס" לתוך אגד (מצפת לטבריה ולחיפה)
קבלת פנים לילדי טהרן בתחנת חדרה
27.03.1941 - מיזוג שירות "עמק הירדן" לאגד
05.1942      - פתיחת "התחנה המרכזית הישנה" בתל אביב שפעלה עד 1993 כתחנה העיקרית של תל אביב ועד 2009 באופן חלקי
1942           - מיזוג שירות יוסף רשל (מטבריה ליבנאל ולאל חמה) לאגד
1942           - סלילת מסילת עכו-טריפולי (לבנון) דרך נהריה וראש הנקרה
1943           - הקמת שדה התעופה ראש פינה
1943           - הקמת חברת ג'יבי טורס בנצרת על ידי משפחת ג'רג'ורה
18.02.1943 - הגעת ילדי טהרן ממצריים לישראל ברכבת מיוחדת
07.06.1945 - הקמת חברת הספנות "צים" על ידי הסוכנות היהודית, ההסתדרות והחבל הימי לישראל
01.07.1945 - חנוכת תחנת הרכבת נהריה
01.12.1945 - הקמת קואופרטיב "דן" כתוצאה ממיזוג של "גלי המעביר" ו"איחוד רגב"
21.10.1945 - קואפרטיב בת גלים וקואפרטיב חבר מתאחדים
1945           - חברת נצרת -חיפה מקבלת רישונות הפעלה מהמנדט והופכת לחברת הניסעות והתיירות נצרת
1945           - חנוכת התחנה המרכזית של פתח תקווה
16.06.1946 - "ליל הגשרים" - פיצוץ 11 גשרי רכבת על ידי ההגנה וניתוק מסילות ארץ ישראל משכנותיה
27.05.1947 - פיצוץ תחנת רמלה על ידי האצ"ל והריסתה
01.07.1947 - מיזוג שירות "עמק החולה" לאגד
12.1947      - הקמת תאגיד שח"ר (שירותי חיפה רבתי) כתוצאה מאיחוד של של תאגידי חבר ומשמר המפרץ
05.03.1948 - פלוגות ההגנה פשטו על כ-200 נקודות תורפה ברשת המסילות (בעיקר גשרים) ופוצצו אותם, במטרה לעכב את פלישת צבאות ערב.
14.05.1948 - ערב הכרזת המדינה - פיצוץ הגשרים על הירדן סמוך לקיבוץ גשר.
13.07.1948 - מיזוג תאגיד "שירות הר הכרמל" לשח"ר
10.1948           - הקמתה של חברת אל על לטיסות בינלאומיות וזמן קצר לאחר מכן חברת ארקיע לטיסות פנים ארציות (בתחילה תחת השם "אילתה")
11.1948      - פתיחה רשמית של נמל התעופה לוד כשדה התעופה הרשמי הבינלאומי של מדינת ישראל
07.08.1949 - נסיעה ראשונה של רכבת ישראלית לירושלים שהכילה מטען סמלי של קמח, מלט וספרי תורה, לאחר שהירדנים נסוגו מקטע המסילה באזור הכפר בתיר.
16.09.1949 - מיזוג "שירות שפרעם קו 11 לקואופרטיב שח"ר
20.09.1949 - חנוכת תחנת הרכבת "תל אביב צפון" (כיום בני ברק) ופתיחת קו הנוסעים תל אביב-חיפה דרך ראש העין והמסילה המזרחית
28.02.1950 - חנוכת הקו הסדיר של ארקיע בין אילת לשדה התעופה לוד


1950-1959
02.03.1950 - חנוכת קו סדיר של רכבת ישראל בין תחנת "תל אביב צפון (כיום בני ברק) לירושלים
יוסף ספיר נואם בעת חנוכת תל אביב מרכז
01.11.1951 - מיזוג אגד, שח"ר (חיפה) ו"דרום יהודה" בהחלטת ממשלה לחברה אחת בשם א.ש.ד, שלאחר מספר חודשים חזרה לשם אגד.
14.11.1951 - נסיעה אחרונה של רכבת העמק, לאחר ניסיון קצר להחזירה לשירות אחרי מלחמת העצמאות. (בקטע עפולה-חיפה בלבד).
15.04.1953- פתיחת הקטע המרכזי של מסילת החוף מצומת רמז (סמוך לפרדס חנה) ועד תל אביב צפון (כיום בני ברק) במקום המסילה המזרחית שוהשבתה במלחמת העצמאות (ושחלקה היה בשטח בשליטת ירדן). אורך הקטע שנחנך 47 ק"מ.
05.1953      - חנוכת תחנת הרכבת "חדרה מערב"
03.1954      - הפעלה מוסדרת ראשונה של מוניות שירות בישראל
17.03.1954 - טבח מעלה עקרבים - בו נרצחו ביריות 11 נוסעי אגד בקו תל אביב-אילת
03.11-1954 - חנוכת תחנת הרכבת תל אביב מרכז (כיום ע"ש סבידור) וחנוכת הארכת מסילת החוף אליה.
יום חנוכת הכרמלית 1959
29.03.1956 - חנוכת קו הרכבת תל אביב - באר שבע וחנוכת תחנת באר שבע צפון (כיום במיקום קצת אחר, באר שבע צפון / אוניברסיטה)
1956           - הקמת חברת שא"מ, שירותי אוטובוסים מאוחדים לשירות הפנימי בנצרת על ידי החברות גיבי טורס וחברת הנסיעות והתיירות.
1958           - מסעו האחרון של קטר 70414 לבאר שבע שהונצח בשירו של אריק לביא.
1958           - חנוכת תחנה מרכזית עפולה
06.10.1959 - חנוכת הכרמלית בחיפה - רכבל תת קרקעי עם 6 תחנות בין העיר התחתית לראש ההר.

1960-1969
תחנת "המקשר" ברחוב יפו, התמונה מ-1950
21.07.1960 - חנוכת תחנת קרית גת, התחנה פעלה עד 1979 ונפתחה מחדש (עם כל הקו לבאר שבע) ב-1997
21.12.1960 - חנוכת מסלול ארוך למטוסי סילון גדולים בנמל התעופה לוד
1960           - חנוכת תחנה מרכזית הרצליה
11.1963      - חנוכת נמל אשדוד
25.06.1964 - חנוכת תחנה מרכזית חדרה
09.1965      - חנוכת מסילת הרכבת בין באר שבע לדימונה. קו נוסעים פעל על המסילה בין 1967 ל-1980
03.11.1965 - הפסקת הפעילות בנמלי תל אביב ויפו עקב העברת כל הפעילות לנמל אשדוד החדש.
1965            - חנוכת נמל אילת
1965            - חנוכת התחנה המרכזית של אשקלון
20.06.1967 - חיבור מחודש של המסילה בין ישראל לסיני
14.12.1967 - תחילת בניית "התחנה המרכזית החדשה של תל אביב" על ידי היזם אריה פילץ
1967           - חנוכת התחנה המרכזית של באר שבע
1967           - מיזוג קואפורטיב המקשר הירושלמי לאגד, זהו המיזוג הגדול האחרון שהחל את תקופת הדואופול בתח"צ.
1968           - הפסקת תנועת רכבות הנוסעים במסילה המזרחית בין חדרה לראש העין והעברת כל הפעילות למסילת החוף
1968           - הקמת רכבל ראש הנקרה - הרכבל התלול והקצר בעולם (שיפוע של 60 מעלות)
1969        - יוזמה של שר התחבורה עזר וייצמן לאחד את כל מפעילי התח"צ תחת אגד נתקלת בבג"צ של המפעילות הנצרתיות ונדחית.

1970-1979
טרמינל 1 בנמל תעופה לוד ב-1958
26.11.1970 - סגירת תחנת הרכבת הסמוכה לבית הדר שהחליפה את תחנת יפו והעברת הפעילות לתחנת תל אביב דרום מחוץ לעיר. מהלך שפגע מאד במספר הנוסעים בים תל אביב לדרום הארץ ולירושלים
1970           - הקמת צוות "הסעה המונית" על ידי שמעון פרס, הצוות פעל רק עד מלחמת יום כיפור ב-1973.
1970            - חנוכת מסילת דימונה-אורון ושנה לאחר מכן השלוחה לנחל צפע. ב-77 בוצעה ההארכה החרונה למישור צין.
11.02.1971 - חנוכת הרכבל במצדה והרכבל הראשון באתר החרמון
30.05.1972 - הטבח בנמל התעופה לוד שבו שלושה מחבלים יפנים רצחו 24 בני אדם.
12.1973      - בעקבות מותו של דוד בן גוריון שינה נמל התעופה לוד את שמו לנמל התעופה בן גוריון ובקיצור נתב"ג
08.1974      - חנוכת תחנה מרכזית אילת
31.08.1974 - לראשונה מקומות שמורים ברכבת ישראל, בקו תל אביב - חיפה.
1974           - העברת קו 70 מחברת תל ליטווינסקי לחברת דן,
1975           - חנוכת תחנת הנוסעים חיפה בת גלים אשר קושרה לתחנת האוטובוסים המרכזית בת גלים ולביה"ח רמב"ם
1976           - רכישת יונייטד טורס על ידי חברת דן, כזרוע ההיסעים המיוחדים שלה, והעברת קו 90 לידי דן

1980-1989
קו 100 חונה בקהיר
27.04.1982 - חנוכת קו 100 ת"א קהיר - הקו הבין-ארצי הראשון בישראל הקו פעל עד 1996.
17.11.1982 - פתיחת מסילת חלץ, מסילה למשא בלבד לקיצור הדרך בין אזור כריית הפוספטים לנמל אשדוד.
1982           - הקמת מוזיאון אגד אשר בשלב מאוחר יותר עבר לחולון והוספו לו גם אוטובוסים ישנים ששופצו 
03.1983      - פתיחת מוזיאון הרכבת בשטח תחנת הרכבת חיפה-מזרח
07.03.1986 - השבתת הכרמלית בחיפה עקב בעיות תחזוקה
24.05.1986 - חנוכת "מסוף צומת רעננה"
1986           - חנוכת הרכבל בחיפה
1988           - חנוכת מסילת מרכז איילון והעברת הרציפים של תחנת תל אביב מרכז מגדת האיילון למרכזו.
1988           - איחוד רכבת ישראל עם רשות הנמלים ל"רשות הנמלים והרכבות", מהלך אשר איפשר הזרמת תקציבי פיתוח לטובת הרכבת בקלות רבה יותר. 
14.04.1989 - חנוכת נמל נוסעים חדש בנתב"ג
1989           - הקמת חברת "כנפי העמק" שתשנה את שמה ב-1996 ל"ישראייר"
1989           - שפל במספר הנוסעים ברכבת ישראל מאז 1952 - 2.3 מליון נוסעים לשנה.

1990-1999
התחנה המרכזית החדשה בתל אביב
1990           - פתיחה מחודשת של תחנת רחובות וחנוכה של קו רחובות-תל אביב, התחנה הייתה סגורה מאז הכרזת המדינה
1991           - פתיחת הקו הפרברי חיפה - קרית מוצקין
28.07.1992 - פתיחה מחודשת של הכרמלית בחיפה
1992           - פתיחת תחנת יבנה (כיום "יבנה מזרח")
1992        - חברת הנסיעות והתיירות קונה את חלקה של חברת ג'יבי טורס בחברת שא"מ
1992       - קליטת קרונועי IC3 ברכבת ישראל שנחשבו למהפכה בתחום הנייד, (לרבות מהירות גבוהה יותר) והגדילו את הצי עד מאד. במקביל שודרגו קרונות ישנים ונוסף להם מזגן, והחל תהליך רכש מסודר להדביק את הגידול המתמיד במספר הנוסעים.
17.08.1993 - חנוכת התחנה המרכזית החדשה של תל אביב - שזכתה לביקורות נוקבות עם חנוכתה
1993           - הפעלת שירות בביתר עילית על ידי חברת "ביתר תור" מבית "הורן את לייבוביץ' לאחר שזכתה במכרז שהוציאה המועצה.
1993           - חנוכת ציר האיילון כציר המקשר בין המסילות מתל אביב צפונה למסילות מתל אביב דרומה.
1994           - חנוכת אולם קבלת פנים חדש בנתב"ג שיכול להכיל עד 2,400 מקבלי פנים.
1995           - חנוכת תחנת אשדוד המחודשת וחנוכת קטע המסילה מרחובות לאשדוד
1996           - חנוכת תחנת רכבת תל אביב השלום במימון היזם עזריאלי, התחנה מקושרת בגשר למרכז עזריאלי 
1996           - חנוכת טרמינל 2 בנתב"ג לטיסות שכר  במקביל להרחבת טרמינל 1.
08.01.1997 - החלטת ממשלה על ביצוע רפורמה בענף התחבורה הציבורית בישרה על תחילת עידן התחרות - הוצא מכרז על 22 קווי אגד ובעקבותיו הוגש העל ידי אגד עתירה לבג"צ בטענה שהקווים הם קניין שלה. הטענה נדחתה אך בג"צ קבע צורך בתחרות מוסדרת מבוססת על הסכמות עם המפעילים הותיקים
01.09.1997 - הפעלת שירות תחבורה ציבורית במודיעין על ידי חברת מרגלית - לאחר זכייה במכרז הראשון שהוציא משרד התחבורה לחברות פרטיות
1997           - הקמת חברת נת"ע - נתיבי תחבורה עירוניים - שתפקידה להקים את מערכת הסעת ההמונים של גוש דן.
1997           - קביעת תחנת בנימינה כתחנת הקצה של הקו הפרברי מתל אביב וכנקודת מעבר בין הרכבות המהירות חיפה-ת"א לרכבות הפרבריות, דבר שהביא להפיכתה של תחנת בנימינה לאחת התחנות החזקות בארץ למרות מיקומה באזור דליל יחסית
1997           - פתיחת התחנה המרכזית החדשה של אשדוד ב"סיטי"
14.09.1998 - סגירת קו הרכבת בין תל אביב לירושלים וסגירת תחנת רכבת "החאן" בירושלים. הקו ייפתח מחדש במתכונת משודרגת קלות לאחר 7 שנים.
25.10.1998 - הנחת אבן פינה לטרמינל 3 בנתב"ג
1998            - חנוכת רכבל מנרה
10.07.1999 - חנוכת תחנת רכבת "חיפה חוף הכרמל" הסמוכה למת"ם. אחת מחמשת התחנות החזקות בארץ.
1999           - שיקום המסילה בין באר שבע ללוד וקיצור זמן הנסיעה לשעה ורבע עקב העליה המתמשכת בביקושים

2000-2004
התחנה המרכזית החדשה בירושלים
01.03.2000 - הפעלת מכרז "אלעד" על ידי חברת "ביתר תור" מבית הורן את לייבוביץ'
03.06.2000 - חנוכת קו הרכבת תל אביב-ראש העין
20.09.2000 - חנוכת תחנות באר שבע מרכז ו"האוניברסיטה" בתל אביב
04.2001      - פתיחת תחנת רכבת קיסריה-פרדס חנה במקום סמוך לתחנת הרכבת המקורית שפעלה עד 1956
09.2001      - חנוכת התחנה המרכזית החדשה של ירושלים, במיקום בו עמדה מסוף שנות ה-60 התחנה הישנה
31.12.2001 - הפעלת מכרז "חדרה-נתניה" על ידי חברת נתיב אקספרס, חברת בת של חברת הנסיעות והתיירות הנצרתית, זהו המכרז הראשון בו הועברו קווים מאגד לחברה חדשה במסגרת הרפורמה בענף התחבורה הציבורית. מחירי הנסיעה ירדו כ-20%
01.01.2002 - פתיחת "מרכזית המפרץ" בחיפה, סמוך לקניון לב המפרץ ותחנת הרכבת, במטרה לצמצם את תנועת האוטובוסים הבינעירוניים בעיר התחתית (עד לתחנת בת גלים)
28.01.2002 - הפעלת מכרז "נהריה-צפת" על ידי חברת נתיב אקספרס, חברת בת של חברת הנסיעות והתיירות הנצרתית, מחירי הנסיעה ירדו בכ-20%
19.03.2002 - חנוכה של תחנת עכו המחודשת
06.05.2002 - הפעלת מכרז "רמלה-מתיתיהו" על ידי חברת סופרבוס
02.06.2002 - חנוכת קומה 7 בתחנה המרכזית החדשה של תל אביב וסגירת הקומות התת קרקעיות 1-2 שסבלו מזיהום כבד.
11.03.2002 - פתיחת "פורום תחבורה ציבורית" באתר תפוז.
18.03.2002 - הפעלת מכרז באר שבע-תל אביב על ידי חברת מטרופולין מבית תור-בוס, מחירי הנסיעה ירדו ב-45%. בתאריך זה גם החלה לפעול חברת בת של אגד בשם "אגד תח"צ" לסירוגין עם מטרופולין בשירות בין באר שבע לתל אביב, בשלב מאוחר יותר הועברה פעילות החברה לחברת הבת "אגד תעבורה".
22.06.2002 - חנוכת תחנת רכבת "ההגנה" סמוך לתחנה המרכזית החדשה של תל אביב
01.01.2003 - הפעלת מכרז אשדוד-תל אביב על ידי קונקס (לימים ויאוליה) מחירי הנסיעה נחתכו בכ-50%. זוהי החברה הבינלאומית היחידה שנכנסה לענף בעקבות הרפורמה בתחבורה הציבורית.
15.01.2003 - הפעלת מכרז "טבריה" על ידי חברת "קונקס" - מחירי הנסיעה נחתכו בכ-50%.
12.04.2003 - חנוכת תחנת הרכבת רמלה המחודשת (במיקום שונה מהתחנה הישנה) סמוך לקרית הממשלה ותחנת האוטובוסים המרכזית החדשה של רמלה
13.04.2003 - חנוכת תחנת הרכבת כפר סבא-נורדאו. 11 יום לאחר פתיחת נהרג המאבטח אלכסנדר קוסטיוק בפיגוע התאבדות וכיום התחנה קרויה על שמו. באותו יום גם נחנכה תחנת "ראש העין צפון - קסם" ונסגרה תחנת ראש העין דרום הסמוכה לפארק אפק (צפויה להיפתח שוב במסגרת פרויקט המסילה המזרחית)
01.07.2003 - הפעלת מכרז "בקעת-אונו" על ידי חברת "קווים" מבית הורן את לייבוביץ
19.08.2003 - פתיחת "מרכזית חוף הכרמל" הסמוכה לתחנת הרכבת חוף הכרמל במסגרת שינוי כל המערך בחיפה והוצאת אוטובוסים בינעירוניים ממרכז העיר.
01.12.2003 - הפעלת מכרז "באר שבע עירוני" על ידי חברת מטרודן בבעלות משותפת של נהור (מבית דן) ומטרופולין, מדובר במכרז מהיר שהוצא עקב קריסת החברה העירונית באר שבע כתוצאה מגירעון עמוק. זמן קצר לאחר ההפעלה פתחו הנהגים בשביתה ארוכה לשיפור תנאיהם.
13.09.2003 - פתיחת מקטע בית שמש-רמלה כחלק מפרויקט הקו המשודרג לירושלים ופתיחת קו בית שמש-תל אביב
13.09.2003 - פתיחת תחנת רכבת "הראשונים" הממוקמת על שלוחה היוצאת ממסילת הרכבת לוד-אשקלון
2003           - פירוק רשות הנמלים והרכבות לשני גופים נפרדים והקמה מחדש של "רכבת ישראל" כגוף עצמאי.
04.2004      - חנוכה של תחנת הרצליה החדשה (במיקום שונה במקצת מהתחנה הישנה)
05.2004      - חנוכת מסילת המטענים מבאר שבע לרמת חובב (כיום נאות חובב)
16.05.2004 - הפעלת מכרז "אלעד" על ידי אגד תעבורה, המכרז הראשון אליו ניגשה וזכתה חברת הבת של אגד שהוקמה לצורך זה (מותר היה לה להתמודד רק לאחר שהוצא 8% מפעילות אגד)
10.10.2004 - חנוכת תחנת נתב"ג, מספר שבועות לפני הפתיחה של טרמינל 3.
02.11.2004 - פתיחה רשמית של טרמינל 3 בנתב"ג


2005-2009
אגד תעבורה באשדוד
01.02.2005 - הפעלת אשכול העמק על ידי חברת קווים - המכרז כלל שיפור ניכר של השירות בין בית שאן לעפולה
17.2.2005 - נכנס לתוקפו חוק רשות הספנות והנמלים במטרה לייצר אוירה תחרותית בין הנמלים. במסגרתו מתבטלת רשות הנמלים וכל נמל הופך לחברה.
09.04.2005 - פתיחת מקטע בית שמש-ירושלים והחזרת השירות לירושלים (זמן נסיעה כשעה ורבע לעומת שעתיים וחצי קודם לכן) וחנוכת תחנות הרכבת מלחה וגן חיות.
12.2005      - חנוכה מחודשת של מסילת באר שבע-דימונה, תחנה חדשה בדימונה וקו נוסעים. הקו הדליל ביותר של רכבת ישראל
21.06.2005 - הפעלת מכרז "צפון הנגב" על ידי חברת אגד תעבורה
01.04.2006 - הפעלת מכרז "מודיעין" על ידי מרגלית לאחר זכייה מחודשת בו. כשנה לאחר מכן תמכור מרגלית את זכויותיה באשכול לחברת קונקס.
01.04.2006 - הפעלת אשכול פתח תקווה על ידי חברת "קווים", החברה התבקשה להפעיל מערך קווים חדש שתוכנן על ידי חברת נתיבי איילון כחלק מרפורמה בגוש דן והמהלך נחל כישלון חרוץ.
06.2006      - לאחר תאונות הרכבת בכפר יהושע וברבדים הוכרז פרויקט ההפרדות המפלסיות בעדיפות עליונה, לאורך כעשור בוטלו מרבית מפגשי הכביש מסילה בישראל, דבר שתרם מלבד לבטיחות גם למהירות ואמינות הרכבת.
16.07.2006 - בעת מלחמת לבנון השניה פגיעת טיל קטיושה במוסכי הרכבת בחיפה הביא למותם של שמונה מעובדי הרכבת. בהמשך שונה שם תחנת חיפה מרכז ל"חיפה מרכז-השמונה לזכרם.
02.09.2006 - חנוכת המסילה השלישית באיילון וחנוכת הרציפים הנוספים בתחנות לאורך האיילון. וכן חנוכת תחנת הוד השרון סוקולוב
2006           - אגד רוכשת 51% ממניות טרנס-טריומף הבולגרית והופכת לחברה בינלאומית
01.02.2007 - הפעלת מכרז ביתר עילית על ידי חברת "עילית" וזאת בעקבות חוסר היכולת של חברת ביתר תור (שפעלה מכוח מכרז ישן שהוציאה העירייה) להתמודד עם הגידול המהיר של העיר.
02.2007      - פתיחה מחודשת של  טרמינל 1 בנתב"ג לטיסות פנים ארציות וטיסות שכר קצרות.
24.06.2007 - חנוכת תחנת הרכבת להבים-רהט
01.09.2007 - חנוכת תחנת הרכבת פאתי מודיעין וקו הנוסעים למודיעין
29.09.2007 - העברת השירות העירוני באשדוד מאגד לאגד תעבורה
11.10.2007 - פרסום דוח ועדת סדן לבדיקת הרפורמה - הועדה המליצה (מחדש) על הקמת רשות ארצית ורשויות מטרופוליניות.
31.12.2007 - יותר מעשרה מליון נוסעים עוברים בנתב"ג בשנה.
2007           - לראשונה בעידן התחרות נשבר שיא הנסועה באוטובוסים, מ-2007 כל שנה השיא יישבר שוב ושוב. 
01.04.2008 - חנוכת תחנת הרכבת מודיעין מרכז במרכז העיר מודיעין, זו תחנה תת קרקעית סמוך לקניון עתידי (שנחנך לא מכבר), למבני תעסוקה, לפארק ולמרכז תחבורה עירוני גדול שצפוי להיחנך בקרוב.
03.05.2008 - חנוכת תחנת רכבת "פתח תקווה קריית אריה"
10.05.2008 - פתיחת תחנת "לוד-גני אביב"
12.2008      - חנוכת "משוא"ה" מתקן שליטה ופיקוד ארצי של רכבת ישראל הממוקם בתחנת חוף הכרמל
2008           - תחילת הטמעת כרטיס רב-קו
05.01.2009 - הפעלת מכרז "פרוזדור ירושלים" על ידי חברת סופרבוס - המכרז כלל שילוש השירות העירוני בבית שמש במטרה להתמודד עם הגידול המהיר
01.02.2009 - העברת השירות העירוני בנתניה מחברת אגד לחברת אגד תעבורה
15.02.2009 - הפעלת מכרז "נתניה-תל אביב" על ידי חברת נתיב אקספרס
01.05.2009 - הפעלת מכרז "רהט" על ידי חברת גלים מבית "נרקיס גל", שכלל לראשונה שירות לעיר של כ-50,000 תושבים.
01.07.2009 - שנה ראשונה להפעלת מיזם קווי לילה במטרה לתת אלטרנטיבה לנהיגת צעירים ושיכורים בלילות הבילוי
01.09.2009 - הפעלת מכרז "השומרון" על ידי חברת "אפיקים" מבית אמנון מסילות
10.2009      - פרסום הנחיות לסלילת שבילי אופניים בערים
2009           - אורך המסילות של רכבת ישראל להסעת נוסעים עומד לראשונה על יותר מ-1000 ק"מ.
2009           - פתיחה מחודשת של תחנת יבנה (כיום יבנה מזרח) לאחר שיפוץ מסיבי



2010-2014
הרק"ל בירושלים על גשר המיתרים
01.01.2010 - הפעלת מכרז "לוד" על ידי ויאוליה
20.11.2010 - הפעלת שירות גמיש ללא קריאה במועצה האזורית משגב על ידי חברת נתיב אקספרס (לראשונה בישראל)
2010           - סיום שיפוץ התחנה המרכזית נתניה על ידי חברת ניצבא
05.01.2010 - הפעלת מכרז "יקנעם-טבעון" על ידי חברת אומני אקספרס מבית עפיפי. המכרז כלל לראשונה שירות עירוני בדלית אל כרמל וקריית טבעון, ב-2012 מוזגה אומני אקספרס לתוך נתיב אקספרס
03.05.2010 - הפעלת פעימה ראשונה של מכרז "השרון" על ידי חברת מטרופולין (קווי דן)
2010           - תחילת פעילות מיזם "קו רציף" (נקרא בתחילה "שילובים") לשיפור האינטרגרציה בין רכבות ואוטובוסים
01.01.2011 - הפעלת פעימה אחרונה של מכרז השרון על ידי מטרופולין (קווי אגד), קווי התלמידים של אגד בשרון עברו למטרופולין כבר בספטמבר 2010.
07.01.2011 - חנוכת הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב הכולל, מלבד כביש אגרה גם נסיעה מהירה לאוטובוסים ומערך חנה וסע עם שאטלים חינם למוקדי התעסוקה העיקריים של גוש דן
28.04.2011 - השקת פרויקט "תל אופן" - מיזם האופניים השיתופי הראשון בישראל בתל אביב.
01.05.2011 - העברת השירות בגולן מאגד לאחריות החברה הכלכלית של המועצה האזורית גולן, במסגרת זו שולש השירות ליישובי הגולן ולחיילים המשרתים בו.
01.07.2011 - ביצוע הפעימה המרכזית של הרפורמה באוטובוסים בגוש דן. באותו תאריך גם החל לפעול כרטיס מעבר שעתי בין כל מפעילי התח"צ בגוש דן ונחנכו שני נת"צים חדשים בקינג גורג' ובאבן גבירול בתל אביב.
19.08.2011 - פתיחת הקו הראשון של הרכבת הקלה בירושלים, הקו האדום, המופעל על ידי חברת סיטיפס
21.09.2011 - תחילת חפירת הפירים בפרויקט הקו הראשון של הרכבת הקלה בתל אביב בשלושה מוקדים
25.09.2011 - חנוכת מסילה חדשה היוצאת מתל אביב דרומה וחנוכת תחנות צומת חולון, וולפסון, יוספטל, קוממיות  ומשה דיין
2011           - חברת עילית שפעלה בביתר עילית מוזגה לתוך חברת קווים
12.01.2012 - פרסום מכרז בינלאומי לחפירת המנהרות בקו האדום, הקו הראשון של מערך הרכבות הקלות של גוש דן.
25.02.2012 - חנוכת תחנת יבנה מערב
16.06.2012 - פתיחה מחודשת של תחנת רמלה לאחר כשנה של שיפוצים ובניית רציף נוסף
2012           - השלמת פרויקט ההכפלה של מסילת באר שבע-לוד, תגבור הלו"ז וקיצור זמן הנסיעה לכ-55 דקות
2012           - נסועת האוטובוסים בקווי שירות בישראל עוברת את חצי מליון ק"מ בשנה.
10.2012      - סיום הכפלת מסילת הוד השרון תל אביב, דבר שאיפשר הגדלת תדירות והגברת אמינות השירות.
25.02.2013 - חנוכת בלוג הרוכב לאוטובוסים
21.04.2013 - הממשלה מאשרת את הסכם "שמיים פתוחים" להוזלת מחירי הטיסות
13.05.2013 - שחרור כל מידע התחבורה הציבורית לציבור בפורמט GTFS, דבר שאיפשר פיתוח אפליקציות מידע על ידי גופים פרטיים.
24.05.2013 - תחילת הפעלת אשכול "חשמונאים"על ידי חברת קווים במספר פעימות (פעימה ראשונה לוד)
04.08.2013 - חנוכת קטע המסילה מיבנה מערב לפלשת וחיבור מסילת החוף הדרומית הותיקה למסילה החדשה בין חולון ובת ים.
29.02.2013 - תחילת פיילוט עליה מהדלחת האחורית בשלושה קווי לילה - הפיילוט הסתיים בהצלחה ויביא כשנה אחר כך לפתיחת קו 1 בגוש דן במתווה זה וכשנתיים אחר כך לפתיחת כל הדלתות במספר רב של קווים עמוסים.
07.2013       - תחילת הפעלת מכרז חדרה נתניה על ידי קווים במספר פעימות
16.08.2013 - תחילת הפעלת המטרונית - מערך ה-BRT הראשון בישראל במטרופולין חיפה, על ידי חברת "דן צפון"
09.2013      - חברת אפיקים רוכשת את פעילות חברת ויאוליה. חברת ויאוליה יוצאת מענף התחבורה הציבורית בישראל
02.09.2013 - נחנך נתיב התחבורה הציבורית בין מחלף חולות למחלף וולפסון
11.2013      - סיום הכפלת מסילת מוצקין-נהריה
12.2013      - חנוכת תחנת הרכבת בשדרות
01.12.2013 - ברכבת ישראל מונהג כרטיס חופשי חודשי גמיש (ל-30 יום ללא תלות בתחילת החודש) - וזאת לראשונה בתח"צ בישראל.
2013           - סיום העבודות לחידוש התחנה המרכזית באר שבע
01.01.2014 - הפעלת מכרז "הנגב" על ידי חברת מטרופולין שזכתה בו מחדש, כולל הרחבת שירות משמעותית
05.01.2014 - הפעלת מכרז "הגליל" על ידי חברת נתיב אקספרס (פעימה ראשונה, הפעימה האחרונה תהיה בנובמבר 2014), המכרז כלל הן שירות שנתיב הפעילה קודם לכן והן נפח פעילות נרחב של אגד בצפון הארץ.
04.04.2014 - אגד מיישמת את פרויקט גליל אקספרס שנועד לשפר את השירות ממרכז הארץ לעפולה ולערי הגליל המזרחי כחלק מפרויקט זה גם בוטל קו 841 המיתולוגי
01.08.2014 - תחילת פעולת "קו 1 של גוש דן" כקו מקדים לקו האדום של הרכבת הקלה.
03.08.2014 - החלת כרטיס חופשי חודשי על כל הערים בישראל
01.09.2014 - כניסה לתוקף של תקנות ראשונות להסדרת השימוש באופניים חשמליות
19.12.2014 - הפעלת פעימה ראשונה של אשכול "העמקים" על ידי חברת סופרבוס (אזור יקנעם) בהמשך יופעלו עפולה במרץ 2015 וטבריה ביולי 2015
2014           - העברת שירות בעוטף ירושלים (מעלה אדומים, מבשרת, ומטה בנימין) מאגד לאגד תעבורה במספר פעימות לאורך 2014 ו-2015. 
2014           - הקמת הרשות הארצית לתחבורה ציבורית כצעד ראשון לקראת הקמת רשויות תח"צ מטרופוליניות

2015-2019
תחנת הרכבת בנתיבות
15.02.2015 - חנוכת תחנת הרכבת בנתיבות
17.03.2015 - הפעלת אשכול קווי 100 על ידי אגד תעבורה, האשכול כולל שירות בין שפירים למוקדי תעסוקה בירושלים ובשל מצוקת המקום בשפירים כלל גם הקמת חניון חדש במצפה מודיעין
20.03.2015 - הערך הצבור מגיע לחיפה והקריות
07.08.2015 - הפעלת פעימה ראשונה של אשכול אשדוד בינעירוני ואזורי על ידי אפיקים (אשר הפעילה גם קודם). פעימה שניה באוקטובר 2015
16.08.2015 - תחילה רשמית של העבודות על התחנות התת קרקעיות של הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, המסומנת כנקודת האל חזור של הפרויקט על ידי חברת נת"ע. - ב-16.8 נכנסו הסדרי התנועה החדשים באזור תחנת יהודה הלוי לתוקף, כשבוע אחר כך הסדרי התנועה החדשים באזור צומת מעריב, שבוע אחר כך פוצץ גשר מעריב, שבוע אחר כך שונו הסדרי התנועה באזור צומת עלית ושבוע אחר כך באזור ארלוזרוב. בהמשך השנה ימשיכו להשתנות הסדרי התנועה בתחנות הנוספות באזור ציר ז'בוטינסקי.
09.06.2015 - טקס ההשקה של מגדל הפיקוח החדש של נתב"ג. הוא יחל לפעול רשמית רק ב-11.02.2016.
06.10.2015 - פרויקט תל אופן הושק בגבעתיים, לראשונה התרחבות אל מחוץ לתל אביב.
15.09.2015 - נפתח מקטע נתיבות באר שבע לתנועת רכבות נוסעים
16.11.2015 - החלה עליה מכל דלתות האוטובוס ב-20 קווים עמוסים בתל אביב ובירושלים. הפרויקט יתרחב במהרה לקווים נוספים בכל הארץ, באר שבע, חיפה, אשקלון, פתח תקווה ועוד) במטרה מוצהרת להגיע עד 2020 לפריסה מלאה בכל הקווים העירוניים.
01.12.2015 - החלת שלב א' של הרפורמה בתעריפים, האחדת הנחות על פני כל קווי התח"צ לזכאים
01.01.2016 - החלת שלב ב' של הרפורמה בתעריפים, השקת חופשי יומי-שבועי וחודשי חדשים הכוללים רכבת בארבעת המטרופולינים. ב-01.04.2016 הרפורמה תורחב גם לפריפריה.
02.01.2016 - חנוכת תחנת הרכבת אופקים
28.01.2016 - תל אופן מגיע לרמת גן
01.02.2016 - הוזלה רוחבית בגובה המע"מ (הפחתה של 14.5% בתעריפים) בכל התחבורה הציבורית
12.02.2016 - "דן בדרום" החלה לפעול במכרז צפון הנגב החדש במקום אגד תעבורה, בפעימה ראשונה מתוך שתיים. החברה תיכנס לאשקלון ב-01.07.2016.
06.05.2016 - חברת אפיקים החלה לפעול בראש העין במקום "קווים" במסגרת מכרז פתח תקווה-ראש העין. בהמשך השנה תיכנס לפתח תקווה במקומה
31.05.2016 - חברת "קווים" החלה לפעול באלעד במקום אגד תעבורה כחלק ממכרז "בקעת אונו-אלעד" בהמשך השנה יוכנסו שיפורים בבקעת אונו כתוצאה ממכרז זה.
01.07.2016 - הערך הצבור מגיע לרכבת ישראל ולאגד ירושלים ובכך הופך לארצי מלא למעט הרק"ל בירושלים אשר צפויה להיכנס להסדר בתחילת 2017.
10.10.2016 - החל לפעול קו שיט בין עכו לחיפה, בתחילה בתדירות של פעמיים ביום.
16.10.2016 - פתיחת רכבת העמק המחודשת עם ארבע תחנות חדשות - בית שאן, עפולה, כפר ברוך (מגדל העמק) וכפר יהושע (יקנעם).
06.11.2016 - פתיחת תחנת הרכבת ספיר בנתניה
25.11.2016 - כניסת חברת "דן באר שבע" לבאר שבע במקום חברת מטרודן. בשלב הראשון ללא שינויים מהותיים בקווים אבל עם עליה בכל הדלתות ולראשונה עם איסור תשלום לנהג, ובהמשך 2017 עם תוספות שירות משמעותיות.
16.12.2016 - כניסת חברת אפיקים לשירות העירוני באשדוד, במקום חברת אגד תעבורה, בתחילה על בסיס מצב קיים עם שיפורים נקודתיים ובהמשך 2017 עם שיפורים גדולים בשירות. המכרז כולל גם שלב ב' של הפעלת שירות BRT באשדוד עם גמר עבודות התשתית.
24.12.2016 - קדיחת עמוד החישמול הראשון של רכבת ישראל בקו A1 לירושלים כחלק מפרויקט החישמול
01.01.2017 - הערך הצבור מגיע גם לרכבת הקלה בירושלים ולכרמלית ובכך מושלם מהלך החלת הערך הצבור על כל אמצעי התחבורה הציבורית בישראל (חוץ ממוניות השירות).
01.01.2017 - תחילת אכיפה אלקטרונית בנת"צ בנתיבי איילון כסנונית ראשונה לאכיפה אלקטרונית מוסדרת בכל הנת"צים שתופעל במהלך 2017.

מידע היסטורי מעניין נוסף ניתן למצוא בפוסט זה על מספר המפעילים עד 2014 וכן בפוסט על נסועה באוטובוסים 1970-2014





תגובה 1:

  1. חניית אוטובוסים לעתים נפגמת בכלל שרכב עוצר במקום שאסור לו, או התחנה המיועדת לאוטובוסים. חשוב שנשמור על חניית האוטובסים לאוטובוסים וחניית המכוניות צריכה להתרחב ולצמוח.

    השבמחק

אולי תתעניין גם באלה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...